Zondag 6 november

8 november 2016 - Turangi, Nieuw-Zeeland

ZEILEN LAKE TAUPO, TAUPO, ZWEMMEN

Vandaag weer een superleuke activiteit op het programma: om 10.15 uur verzamelden we voor een 2,5 uur durende zeiltrip op Lake Taupo. Dit gigantische meer is het grootste van Nieuw Zeeland (619 km2, net zo groot als Singapore) en ligt op een slapende vulkaan. De rotsen rondom de rand en het meer zelf zijn gevormd door een explosie in 186 n.C. Van deze explosie zijn over de hele wereld verhalen geschreven, tot aan Rome. David nam ons mee op zijn zeilschip 'Sail Fearless', samen met een stel Fransen, Polen, een Canadese en een groep Brazilianen. Toen we wegvoeren was het nog vrij bewolkt, maar eenmaal op het meer braken de wolken open en scheen het zonnetje weer vrolijk. Door de thermiek is dit vaker het geval, aldus David. David zeilt al 18 jaar het meer over en doet dit 7 dagen per week (zomers 4 tochten per dag), 8 maanden per jaar. In de winterperiode heeft hij vakantie.

We zeilden (en een laatste stukje voeren we op de motor toen de wind ging liggen) naar de Maori Carvings, die 40 jaar geleden gebeiteld zijn in een van de rotswanden. Het meer is nog steeds eigendom van de Maori, dus David betaalt huur om hier te mogen varen. We durfden een duik niet aan (best koud, het water al helemaal), maar hebben wel een glaasje water uit het meer gedronken. Veel lekkerder dan het kraanwater hier, dat behoorlijk chemisch/naar chloor smaakt. David drinkt dan ook al jaren het water uit het meer, wat hem (voor zover hij weet) geen kwaad heeft gedaan, op wat 'twitches' na. Ze hebben hier best humor :)

We vroegen vervolgens inlichtingen bij de I Site: helaas gaat de Tongariro Alpine Crossing morgen niet door, doordat het weer te slecht wordt (veel regen, storm en misschien zelfs sneeuw). Omgooien van de plannen dus! We wilden graag ook nog naar wat grotten (en wellicht glowworms bekijken), dus dat lijkt ons een goede dagbesteding met slecht weer op komst. Een aardige dame reserveert gelijk de door ons gekozen tour voor morgenochtend, heel ideaal!

Bij de Trout Brewery Co drinkt Harm een 'line' bier en Lisette een Chai Latte. Dit bedrijfje brouwt zelf bier en voor wie zich afvraagt wat de Trout (forel) hiermee te maken heeft: Taupo staat bekend om de forelvangst, dus veel zaken rondom het meer hebben 'vissige' namen. De inrichting van de zaak was echter typisch Beiers/Oostenrijks: met koekoeksklokken aan de muur, personeel met hoedjes op en Duitse Schlagers als muziek. We zijn maar niet al te lang gebleven.

Door naar het zwembad! Zwembad? Ja, daar hadden we zin in :) en toevallig staat er in Taupo het AC Baths, een gigantisch zwembad, met glijbanen en sauna. Lekker een tijdje buiten gezwommen in het zonnetje, onder streng toezicht van de lifeguards. Ze hebben hier op het oog hun EHBO goed geregeld: AED's hangen op veel plekken, in het zwembad is een trainingsruimte voor BLS training en er hangt een brancard met nekkraag klaar naast het bad. Goed. Eenmaal in de sauna ontmoetten we een aardige man die ons vertelde dat hij (landschap)schilder is. Hij vindt het leuk te horen dat wij zo onder de indruk zijn van de natuur en de ruimte in het land. Volgens hem nemen inwoners dit teveel 'for granted'. En waarom schrijf je zoiets nu allemaal in je reisverslag? Omdat het aangeeft hoe open de mensen hier zijn en hoe makkelijk je een praatje hebt! Je komt eigenlijk nergens zonder dat mensen vragen hoe het gaat, waar je vandaan komt, hoe lang je hier bent en hoe je het land vindt. En dan wensen ze je bij vertrek standaard a nice of amazing day toe ^^ dat maakt wel dat je je erg welkom voelt.

Na het zwemmen rijden we verder naar Turangi, waar we voor twee nachten een kamer hebben geboekt. Hier hebben ze ook een gemeenschappelijke keuken, waar we 'breakfast for dinner' maken: eieren en bacon en toast met van alles. We hadden ook nog pompoensoep gekocht, maar daar zat maar een vreemd smaakje aan.

Even alle foto's op de MacBook gezet, naar thuis geappt en nog een poging gewaagd een stuk film te kijken. Niet erg goed gelukt: al snel vielen we weer om van de slaap.