Woensdag 9 november

10 november 2016 - Wellington, Nieuw-Zeeland

WETA CAVES, MOUNT VICTORIA, CABLE CAR, BOTANIC GARDENS, SHOPPING, LISETTE ALS TOURGUIDE, AVONDWANDELING

Een volle dag op het programma! Tenminste, zo blijkt als we dit achteraf schrijven. Er waren een paar dingen in Wellington die we graag wilden zien en verder zouden we wel kijken wat er nog voor leuks te doen viel. En dat is aardig gelukt.

We begonnen met een tour door de Weta Caves, waar kostuums, maskers, attributen en kleine filmsets worden gebouwd. Door guide Kathie, die zelf ook 'props' heeft helpen schilderen, kregen we veel ins en outs te horen over het fabricatie proces. En het grootste geheim blijkt toch wel: plastic! Ongelooflijk hoe echt ze dit kunnen laten lijken. Maar het heeft ook een keerzijde: als een acteur een zwaar wapen optilt, moet het ook daadwerkelijk lijken alsof het zwaar is om te pakken. En met plastic wordt nooit de glans bereikt van aluminium. En: acteurs zijn natuurlijk niet 24/7 aanwezig om kostuums te passen, dus er wordt van hen gewoon een 1 op 1 gemaakt om deze aan te doen. Ten tijde van de verfilming van de eerste LOTR film was Elijah Wood 19 jaar en groeide blijkbaar nog. Dus hij mocht ieder half jaar opnieuw terugkomen. Verder leerden we veel over bizarre technieken om dingen 'echt' te laten lijken. In sommige pruiken zit soms maanden tijd. En mensenhaar: dat lijkt vaak te 'nep', dus wordt er ook wel haar van paarden of honden gebruikt. Na een klein uurtje kwam we 'vol van informatie' weer buiten.

We dronken in het zonnetje een kopje koffie en merkten dat het hier toch inderdaad aardig waait. Fabio had ons gisteravond verteld dat de weersvoorspelling voor vandaag 'gusty' zou zijn. We kenden deze term niet, maar het bleek te betekenen dat er niet alleen wind zou staan, maar dat dit ook in sterke vlagen zou voorkomen. En dat klopte! Wellington als 'windy city' maakte zijn naam vandaag volledig waar.

Door naar Mount Victoria! Wellington kent een aantal heuvels waar tegenop is gebouwd vanaf de 19e eeuw, toen de kustlijn te vol werd met huizen. Vanaf de bergtop (na heel wat gekrioel omhoog door de kleine straatjes, fijn dat Harm reed) hadden we een prachtig uitzicht, waar we ook voor kwamen ^^

Wat ook nog een 'must do' voor ons was: een ritje met de Cable Car. Deze railway zorgt voor een vlotte reis tussen het centrum van de stad en een van de buitenwijken. Eind 19e eeuw werd deze railway neergelegd, om voor de bewoners een makkelijke verbinding naar de stad te maken, vanaf de heuvel. We zagen in het kleine museum ook een wagen uit 1897, heel mooi! Nu wordt de railway nog steeds uitgebreid gebruikt, maar is daarbij ook een toeristische trekpleister geworden. Op de heuvel ligt een Botanische tuin, waar we snel doorheen zijn gewandeld. Op de een of andere manier trekt dit ons wat minder :) maar, we hebben weer een poging gewaagd!

Dat was ons Wellington-to-do-lijstje, inclusief de highlights die we gisteren al hadden gezien. Dat gaf ons tijd om wat winkels te bekijken, want ook dat vinden we leuk, zeker in een ander land. We zijn er al wel eerder achter gekomen dat Nieuw-Zeeland niet goedkoop winkelen is. Tanken, biefstuk en toegangsprijzen voor bezienswaardigheden zijn weliswaar wat goedkoper, maar verder is het dagelijks leven hier best prijzig. Zeker in de supermarkt, maar - zo blijkt - ook als het aankomt op kleding, boeken, spellen en dingen voor in huis. Na een kleine 2 uurtjes zijn we het winkelen weer beu en is het gewonnen met regenen. Even langs de auto om jassen te halen, waar we besloten nog een korte stadswandeling te doen langs de parlementsgebouwen en een paar kerken. Lisette pakt de taak als 'tourguide' serieus op en leidt, met behulp van de reisgids, Harm rond alsof hij in zijn eentje een groep Chinezen vormt. Soms moet je even gek doen.

We sluiten de dag af bij Ombra, een Italiaans restaurant met kleine gerechtjes om te delen. Een pizette met prociuttoham, rundergehaktballetjes gevuld met mozzarella, zalmfrittata en huisgemaakte worstjes zorgen dat we afgeladen vol zitten. Ondertussen vertellen mensen aan het tafeltje naast ons dat Trump voorligt in de peilingen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Bizar vinden we het, maar zo hebben we al van veel mensen om ons heen gehoord deze vakantie. Nieuw-Zeeland is vrij Amerikaans georiënteerd, zo merk je aan de winkelketens, maar ook aan het aantal (van origine) Amerikanen dat we hier tegenkomen. Dus het houdt de gemoederen behoorlijk bezig. We zien als we 's avonds laat naar de auto lopen op een scherm van een terras dat 'Trump got elected.' Dit laait discussie op het terras op, waar we even naar luisteren. Ook Katherine, onze AirBnB eigenaar en Amerikaans, zegt bij onze terugkomst dat het een 'depressing evening' was geweest.

1. Ella & Wim:
    10 november 2016
    Ha Lieverds!
    Allereerst petje af voor de moeite die jullie nemen om zo trouw en zo uitgebreid jullie belevenissen "op papier" te zetten. Best wel een klus, en door ons, trouwe lezers, des temeer gewaardeerd gelet op jullie volle programma. Leuk ook om te lezen over jullie manier van leven (eten en drinken, zwemmen, etc.) en jullie ontmoetingen met locals èn mensen uit andere landen.
    Liefs van Ella en Wim