Zondag 13 november

13 november 2016 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

CHURCH IN TAKAKA, NAAR GREYMOUTH, TRUMAN TRACK, PANCAKE ROCKS

Vandaag is het zondag! Gisteren hebben we in Takaka al gezocht naar een kerk. We besloten naar de Anglican Church te gaan, waar om 10 uur dienst zou zijn. Na opnieuw een lekker ontbijt in de yurt pakten we de auto in en reden naar Takaka. De kerk zat iets voor tienen redelijk 'gevuld': het is een heel klein kerkje, tijdens de dienst even mensen geteld en het bleken er iets meer dan 30 te zijn ^^ de 'hymns' konden we makkelijk meezingen vanaf de beamer en we lazen de schriftlezingen mee uit de Holy Bible. De preek ging over 'two worlds' en de voorganger legde verschillende linken tussen ons aardse leven en ons christen zijn, maar ook de nieuwe wereld. Veel gemeenteleden namen deel aan de dienst door voorbeden te doen, de schriftlezing, orgel te spelen, voor te zingen, belangrijke mededelingen in te brengen, etc. Zo deed eigenlijk bijna iedereen wel wat :) Na de dienst kreeg Harm van de meneer voor ons een compliment over zijn stem ^^ en werden we welkom geheten met een kopje (slappe) koffie. Erg leuk om wat praatjes te maken met de christelijke mensen hier. Ook hier hebben ze te maken met de leegstroom van kerken, met name op het platteland (een groot deel dus). Verder is een overgroot deel van de kerkgangers momenteel 60+ of 70+, zo ook in deze kerk, waar we slechts een jong gezin hebben gezien. Na nog wat tips mee te hebben gekregen voor onze route (op een briefje!) verlieten we de kerk weer. We halen vervolgens nog even wat boodschappen. Want, zo hebben we ons laten vertellen: op het Zuidereiland moet je dingen doen wanneer je de gelegenheid hebt, soms is er 100 km geen kans toe.

We vertrekken en nemen het zonnetje mee richting de West Coast. Highway 6 leidt ons langs de kust naar Greymouth. Deze route wordt door meerdere mensen beschreven als een van de mooiste routes in Nieuw-Zeeland. En daar kunnen we ons in vinden! Onderweg stoppen we regelmatig voor een foto en bellen we een backpackers hostel (uit de Lonely planet), omdat de AirBnB die we op het oog hadden vanavond geen plek blijkt te hebben. Gelukt, ze hebben nog een 2-persoonskamer!

We rijden de West Coast route verder naar het zuiden en stoppen bij een stuk kust om de Truman track te wandelen. Eerst een stuk door een groen bebost gebied (pijnbomen en palmbomen), waarna we uitkomen op de rotsen bij het strand. Niet veel verderop stoppen we bij Punakaiki en maken een rondwandeling langs de Pancake Rocks en de Blowholes. De Pancakes zijn bizar uitziende rotsen die uit allemaal laagjes bestaan, vandaar ook de naam. Na nog een half uur rijden komen we vervolgens aan bij Global Village, het Backpackers Hostel. Een Aziatisch meisje maakt ons in wat gebrekkig Engels duidelijk waar de kamer is en wat de bijzonderheden zijn die we moeten weten. Wel leuk om ook een keer in een Backpackers Hostel te verblijven :)

Het is al laat en we besluiten te kijken of de nabijgelegen Monteith's Brewery nog geopend is, want uit ervaring weten we dat daar vaak goede barhapjes te verkrijgen zijn. En dat blijkt het geval! Monteith's is een van Nieuw-Zeelands grootste bierbrouwerijen en we zijn al op veel plaatsten hun bier tegengekomen. Lekker!

1. Caroline:
    13 november 2016
    Heerlijk hoor om weer bijgepraat te zijn! Jammer van het weer af entree, maar jullie laten je daar niet door weerhouden om te blijven genieten. Mooi om ook contact te hebben via de kerk daar, het geloof is toch universeel! inmiddels zijn jullie al weer over de helft, de tijd vliegt voorbij, maar er staat nog genoeg op jullie programma gelukkig.
    Hier is het nat en koud (4C), lekker bij de kachel, kaarsjes aan en een boek: de zondag is heerlijk gezellig!
    Veel plezier hoor en blijf genieten samen en blijf inderdaad voorzichtig op de wegen.
    Gods zegen lieve kinderen, liefs pap en mam
  2. Gerard:
    13 november 2016
    Heel fijn dat jullie zo genieten van deze vakantie,en om jullie ervaringen te lezen. Ook fijn dat jullie naar een kerkdienst zijn geweest. Dan ervaar je toch de samenhorigheid met andere christenen. Geniet verder van je vakantie en doe voorzichtig. Paps.
  3. Ella & Wim:
    13 november 2016
    Alle dagen weer met interesse gevolgd. En wat een volle zondag zeg! Inmiddels is ook in NL de zondag alweer aardig op dreef. Vanochtend ging in de Westerkerk ds. Regine Folbert voor, de echtgenote van jullie ds. Van Laar! Zij liet ook Lied 416 uit het nieuwe Liedboek zingen, en zoals gewoonlijk (ook bij jullie bekend) hield Wim het daarbij niet helemaal droog. :-)
    Daarna toch wel geschrokken van jullie mondelinge melding over de aardbeving.
    Om 13.09 kreeg Wim zelfs een bezorgd app-je van vriend Jan, die wist dat jullie op het Zuidereiland zijn. Je ziet: iedereen leeft mee. Nu dus weer zorg na de eerste berichten over tsunami's. Als we het goed begrijpen zitten jullie wat dat betreft aan de westkust veiliger dan aan de oostkust.
    We volgen de ontwikkelingen met spanning.