Zaterdag 19 november

19 november 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

LAKE TEKAPO, EDORAS (ROHAN), CHRISTCHURCH

Om 8 uur zijn we weer onderweg: vandaag staat er weer een aardige reis op het programma. Eerste stop is Lake Tekapo: een van de blauwste meren van het Zuideiland (door de ondergrond), ook wel bekend door de Church of the Good Shepherd aan de rand van het meer. Op het moment van vertrek zijn er alweer wat bussen met toeristen aangekomen (net als anders wat Chinezen, Amerikanen en Indiërs). Let's continue!

Een mooie rit, een heel stuk over onverharde weg, brengt ons naar Edoras (LOTR). Op Mount Sunday is speciaal voor de film de stad Edoras gebouwd, hart van Rohan in Middle Earth. Hier troont Theoden King en wordt hij bevrijdt van Saruman dankzij Gandalf. Na de film is de hele stad weer afgebroken en is Mount Sunday weer in zijn oude staat teruggebracht. Gelukkig doet het panorama rondom Mount Sunday nog steeds linken aan Edoras.

Door naar Christchurch, waar we om 16 uur aankomen bij Lizi, die via AirBnB een paar kamers verhuurt in haar villa uit 1899 (voor hier heel oud). Prachtig! Het huis heeft nog veel orginele details, waaronder een schouw in iedere kamer, veranda en sierornamenten op de plafonds. Lizi laat ons gelijk van alles zien, laat ons een kamer kiezen en vertelt dat ze vanavond zelf weg is voor een 'seventies party with lots of old friends'. Verder heeft Lizi naast de AirBnB een 'handeltje' in de verhuur/verkoop van oude caravans, welke ze van binnen opnieuw bekleedt en de buitenkant laat verven in allerlei patronen (er staan er een paar in haar tuin). Cool.

Na ons te hebben geïnstalleerd, vertrekken we naar het centrum van Christchurch. We struinen wat door de hoofdstraten en door de Botanische tuin. Naarmate we verder lopen, komen we steeds meer de gevolgen van de aardbevingen (2010 en 2011) tegen. Ontzettend veel gebouwen staan in de steigers, of worden omgeven door schermen, delen van straten zijn afzet met pionnen, de oude cathedraal is begroeid met gras, half ingestort en staat op bewaakt terrein. Op zoek naar een eettentje komen we ook tal van winkels in containers tegen. Dit alles laat ons best wel even schrikken! Hoe moet deze stad er wel niet uit hebben gezien direct na de aardbevingen? En hoe kan het dat het lijkt alsof er niet heel veel gedaan is? We begrijpen dat de 'locals' de opbouw ook langzaam vinden gaan. Wel zijn er in het stadscentrum veel plaatsen vrijgekomen voor kunst en nieuwe hippe eettentjes. Maar hier moet je wel even goed naar zoeken.

In een druk cafeetje (Vespa) eet Harm wat porkribs en Lisette spaghetti alla oglio. Dan gaan we maar weer lekker terug naar het huis, dat we vanavond voor onszelf hebben. We zoeken alvast wat info voor de komende dagen (kerk morgen, vlucht en bus in Auckland maandag, etc).