Dinsdag 15 november

15 november 2016 - Arthurs Point, Nieuw-Zeeland

LAKE MATHESON, HAAST BLUE POOLS, REMARKABLES, LOTR TALK

Vanuit Franz Josef vertrokken we vanochtend naar Lake Matheson. Dit meer heeft bij de juiste omstandigheden een 'spiegelend' effect: het meer weerspiegelt dan de bergen die eromheen staan. Dit gelukje hadden wij niet (teveel wind), maar we hebben wel genoten van het uitzicht en de wandeling. In Fox Village zoeken we even wat WiFi op: de AirBnB reservering van de aankomende twee nachten blijkt niet door te kunnen gaan, dus zoeken we wat anders. Dit is best n uitdaging: in (de buurt van) Queenstown op korte termijn iets betaalbaars vinden ('t lijkt of een stapelbed in een gemengde slaapzaal of een hotel van €200,- per nacht...). Op AirBnB vinden we toch nog wat en dit blijkt later te lukken, plek!

We rijden door de Haast regio verder naar het zuiden. Een paar uur zonder mobiel netwerk en nagenoeg geen bebouwing, bizar! Wel grappig trouwens: elke keer als we de laatste dagen onze navigatie instellen, volgt er zoiets als 'volg de weg 140 km, bestemming aan de rechterkant van de weg'. Niks geen verkeerslichten, rotondes, afslaan, gewoon de weg blijven volgen. Inmiddels regent het weer behoorlijk. Lisette voelt zich vandaag iets minder (slecht geslapen), maar Harm rent met regenjasje aan naar een aantal highlights langs de weg. Samen stappen we uit bij de Haast BLUE Pools. Een korte wandeling (over een paar hoge wiebelende hangbruggen, brrr) voert ons naar de pools die normaal gesproken heel blauw van kleur moeten zijn, maar door de regenval dat nu iets minder zijn ^^ maar alsnog heel mooi!

Onderweg rijden we door Wanaka, waar we over een paar dagen zullen zijn. Na een hapje eten rijden we verder naar Arthurs Point, waar de komende 2 nachten verblijven. Het landschap wat hierop volgt is in een woord indrukwekkend! Letterlijk na iedere bocht ligt ons weer een mooi uitzicht te wachten. We kronkelen namelijk veel omhoog en zien uiteindelijk Queenstown al liggen. Een ontzettend lang en steil pad de berg op brengt ons uiteindelijk bij de prachtige AirBnB, met een nog prachtiger uitzicht. Bij toeval blijkt ons geannuleerde AirBnB verblijf op hetzelfde terrein als waar we nu verblijven, heel lang verhaal. Maar grappig. Jamie, die geannuleerd had, kon ons verblijf niet voorbereiden omdat hij weg was voor een filmklus. Voor ons natuurlijk reden om door te vragen :) Jamie blijkt mee te hebben gewerkt aan o.a. opnames van LOTR en de Hobbit. Leuke inside verhalen en zo sta je een half uur buiten te praten tot het donker is. Nog even een wasje gedraaid en de droger uitgevogeld, zodat we weer net iets ruimer in ons schone goed zitten ^^ en plannen voor morgen gemaakt!