Vrijdag 4 november

4 november 2016 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

HOBBITON, ROTUROA, SPA

Na een supersnel vertrek uit de smoezelige AirBnB in Matamata aten we ons ontbijt in de auto, na koffie te hebben gehaald bij de McDonalds. De ervaring laten we graag achter ons en dat lukt met gemak! Vandaag staat namelijk een bezoek aan Hobbiton op de planning! Voor openingstijd stonden we al te wachten bij de I site (NZ's VVV). Vanaf daar bracht local Mike ons met een tourbus met ca. 20 anderen naar de movieset. Onderweg hoorden we al veel interessante feiten over het maken van de LOTR en de Hobbit films. Peter Jackson wenste ons vanaf film een indrukwekkende ervaring toe en off we went, going on a adventure!

Na een busrit van zo'n 20 minuten kwamen we aan bij Hobbiton: wat een ontzettend gek (maar heel tof) gevoel om hier rond te lopen. Harm herkende ontzettend veel plekken uit de films en wist alle (moeilijke) vragen van de guide binnen no time te beantwoorden. 'This guy knows everything.' Yup, that's right. We maakten veel foto's en probeerden alles goed in ons op te nemen. Na een korte regenbui op het eind van de tour kregen we in The Green Dragon Inn een ginger beer (Lisette) of een Southfarthing Pale Ale (Harm) en warmden we ons bij een haardvuurtje op, kletsend met wat Belgische reisgenoten. Bizar trouwens hoe het weer hier zo snel kan omslaan! We liepen de eerste 1,5 uur namelijk in de stralende zon. Gelukkig duren de buien doorgaans maar kort. Echter, dit was voor de regisseur van de film wel de reden een deel van de set na te bouwen in de studio. We hoorden veel feitjes over het opbouwen van de set. Pruimenbomen staan in de boeken beschreven, maar groeien blijkbaar snel. In plaats hiervan liet Jackson appel en perenbomen planten, deze kaalplukken door een team medewerkers en weer beplakken met bladeren en vruchten. Slechts voor een shot van 2 seconden in de film. Jackson had bijstand gevraagd aan de overheid, maar een potje was er niet. Dus werd het leger ingezet om onder andere een brug te bouwen en de wegen te maken. Op de boerderij (want de plek voor Hobbton is gespot na een lange zoektocht) worden 13.000 schapen gehouden. Deze waren echter van het te 'nicelooking' soort, dat er apart schapen werden ingevlogen voor de films. Bomen die er in de LOTR films stonden, moesten voor de opnames van de Hobbit kleiner zijn (aangezien dit eerder in de tijd was). Bomen moesten dus een op kleinere schaal replica van zichzelf hebben, wat maakte dat de bomen met de hand zijn nagebouwd met onder andere staal en ingevlogen blaadjes uit Taiwan. Zo hoorden we nog zo'n 100 feitjes en na een korte stop in de souvenirwinkel ging onze tourbus terug naar Matamata. Dit bezoek zal zeker een hoogtepunt van onze reis zijn! Maar we gaan door naar het volgende moois.

Onderweg proberen we wat watervallen te bekijken, maar de Omanawa Falls blijken gesloten (te gevaarlijk vanwege het weer) en de volgende kunnen we niet eens vinden. Door naar Rotorua dan maar! Hier snuiven we wat van de Maori cultuur op en kijken rond in de stad zelf. Dit gebied staat onder andere bekend om zijn vulkanisch landschap, geisers, helende modder en wat al niet meer. Dit hebben we aan den lijve ondervonden door een mudpacking te doen (je leest het goed: we hebben ons laten inpakken met modder). Onze rug en schouders zijn ons dankbaar: de warmte van de modder is heel fijn voor je spieren.

We keken een mooie zonsondergang bij Lake Rotorua en reden door naar onze AirBnB voor vannacht, in Tikitere. Onderweg roken we regelmatig de zwavellucht, afkomstig van de vele geisers in de omgeving. Van de omgeving zullen we morgenochtend meer zien, aangezien het nu al donker is. Het welkom was in ieder geval top: met koffie en (shortbread) koekjes :) in een schoon huis, met aardige eigenaar (en een lieve oma).

1. Caroline:
    4 november 2016
    Foto's van die mud packing??