Maandag 14 november

14 november 2016 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

EARTHQUAKE, OKARITO LAGOON, FOX GLACIER, GLACIER HOT POOLS, PAVLOVA

Dat was vannacht best spannend! Iets na middernacht werden we opgeschrikt door een aardbeving. We waren nog wakker en ineens gingen het bed en de kamer heen en weer. Lisette vroeg eerst nog aan Harm wat ie aan het doen was, maar al snel hadden we door dat er sprake was van een aardbeving. We hebben onze schoenen en vest aangeknald, mobiel gepakt en zijn naar buiten gesneld. Op de gang van het hostel kwamen we al enkele anderen tegen. Ook buiten voelden de grond heen weer gaan, heel bizar. En in de keuken slingerden alle (hangende) pannen heen en weer, zo zagen we door het raam. Een stel Australiërs vertelde ons over hun eerdere ervaringen. De vrouw heel paniekerig, de man heel bedaard. Na ongeveer 2 minuten stopten de bevingen en na nog een tijdje buiten te hebben gewacht, durfden we het weer aan naar binnen te gaan. Al snel konden we online berichten vinden over de aardbeving, die het epicentrum zo'n 200 km van ons vandaan bleek te hebben, aan de oostkust. Later bleek de sterkte 7.6 op de schaal van Richter (flink!), op zo'n 10 km diepte. Ondertussen voelden we verschillende naschokken: net alsof je even in een schommelschip zit. We belden naar huis, mocht het nieuws daar belanden, om te vertellen dat wij ongedeerd waren. Later begrepen we dat er aan de oostkust tsunamigevaar was en dat er zeker twee doden zijn gevallen. Heel heftig.

Wekkertje maar wat later gezet vanochtend (Harm sliep tegen 4 uur pas, na eerst de verdere berichtgeving te hebben gevolgd). Rond 9.30u reden we langs McCafe voor een grote koffie ^^ de eerste rit zou zo'n 2 uur duren: op naar Okarito Lagoon. Hier deden we een korte wandeling door de Wetlands. Je loopt hierbij op een steiger door een moerassig gebied. Hele aparte omgeving, zeker in combinatie met de mist/wolken erboven.

Door naar de gletsjers! We besloten naar de Fox Glacier te gaan, welke in de Lonely Planet wordt beschreven als indrukwekkender dan de Franz Josef Glacier die ook in dit gebied ligt. Een wandeling van een half uur omhoog bracht ons bij de uitmonding van de gletsjer. Onderweg laten bordjes met jaartallen ons zien tot hoe ver deze reikte in de afgelopen eeuwen: een paar honderd meter verder. Thanks to global warming. Het regent keihard tijdens onze wandeling: eerste keer dat we onze poncho's gebruikten. Bovenop de gletsjer zien we de grote grijze massa voor ons. In combinatie met het ruige steenlandschap om ons heen en bergtoppen met sneeuw in de wolken hierachter, geeft dit een soort 'duister' uitzicht.

We hadden eigenlijk nog in de planning naar Lake Matheson te gaan, maar dit bewaren we tot morgen ivm het weer en slecht zicht. We checken alvast in in onze kamer in een soort jeugdherberg in Franz Josef. In deze plaats bevinden zich ook de Glacier Hot Pools: een drietal warme buitenbaden (tot 40 graden). Dat leek ons wel wat. We hoppen een paar uurtjes van badje naar badje, totdat we zo ongeveer verrimpeld zijn. Hierna weer lekker droge kleren aan!

In dezelfde straat van ons verblijf gaan we een hapje in eten. In het cafe/restaurant spelen we een spelletje en eten we onze borden vlot leeg. Zo'n dag als vandaag geeft je trek! Dus delen we vandaag ook nog een toetje: Pavlova. Een soort schuimgebak, gepaard met passievruchtsaus, vruchten en ijs. Dit toetje is een beetje een 'ding' tussen Nieuw-Zeelanders en Australiërs: beide landen claimen dat dit oorspronkelijk van hun is. De Nieuw-Zeelandse versie beviel in ieder geval prima!

In het restaurant valt het op dat er op een plek water door het plafond lekt, waaronder een stel emmers is gezet. Er blijkt een scheur te zijn ontstaan, ten gevolgde van de aardbeving vannacht. Verder is iedereen in deze omgeving na vannacht heel relaxt: aardbevingen zijn hier een 'normaal' ding. Totdat ze natuurlijk zo groot zijn en zoveel impact hebben als degene in Christchurch 5 jaar geleden.