Donderdag 24 november

24 november 2016 - Taipei, Taiwan

VLIEGEN, TOURTJE DOOR TAIPEI, WACHTEN

We hebben alweer een aardig stuk van de reis gemaakt! Na een betrekkelijk korte vlucht naar Sydney (met iets vertraging) en een technische tussenstop, maken we de lange vlucht naar Taipei. Allebei een paar films kunnen kijken, wat heerlijk dat die mogelijkheid toch bestaat! Maar gelukkig ook aardig wat uurtjes slaap meegepakt, zonder al teveel turbulentie of herrie in het vliegtuig (lees: geen snurkende mannen of huilende kinderen).

Eenmaal in Taipei wacht ons een hele lange wachtperiode van 17 uur. Hier kijken we al een tijd tegenop haha ^^ maar we hebben expres tot het laatst gewacht om te beslissen wat we doen: een hotel pakken of wakker blijven. We kozen voor het laatste. Qua omschakelen/jet lag zou het het gunstigst zijn overdag wakker te blijven, zodat we op de volgende lange vlucht weer kunnen slapen. En: we hebben aardig wat uurtjes gemaakt, dus voelen ons fit genoeg wat te doen. En dat biedt ons de kans ons in te schrijven voor een gratis tour door Taipei! We hadden op de heenreis de mogelijkheid al gezien, maar waren toen te moe om hier zin of energie voor op te brengen. Nu leek het ons juist leuk!

Om stipt 8 uur 's ochtends vertrokken we met een groepje toeristen in een kleine toerbus richting het centrum van Taipei. Onderweg kregen we ontzettend veel informatie over ons heen gegoten over de stad en het land. Wat we onder andere hebben onthouden is dat het net zo groot is als NL, maar ruim 23,4 miljoen mensen huisvest. Het land heet officieel 'Republiek van China' en de voertaal is Mandarijn. Er zijn ruim 12 miljoen scooters in het land en ze proberen de infrastructuur van NL te kopiëren met rode fietspaden (niet door ons verzonnen, dit vertelde de gids). Verder zullen we de honderden overige weetjes hier niet delen, maar vraag gerust als dit je interesse heeft ^^ Goed. Eerste stop: een koekjesfabriek! Dit is blijkbaar een van de highlights die de Taiwanezen willen laten zien van hun land in een tour van 5 uur. Prima! We mogen wat koekjes maken, die we niet hoeven te bakken (?) en binnen 3 uur moeten opeten. We gooien ze weg, want als het deeg al niet lekker smaakt... ^^ wel leuk om te doen! We krijgen wat informatie over de verschillende koekjes die de fabriek maakt en zien een paar Taiwanezen in actie. Door naar de volgende stop, die we een stuk interessanter vinden: de Sanxia Zushi Tempel. Onderweg zijn we overigens al ontzettend veel tempels tegengekomen: Taiwan heeft er ruim 10.000, maar dit is exclusief alle 'huis-tuin-en-keuken-tempels'. We hebben een snelcursus over de gebruiken in de tempel en de tourguide leidt ons rond. Na niet al te lange tijd duizelt het ons van alle gebruiken en de 'antwoorden' op je vragen, die je onder andere kunt lezen uit blokjes hout die je op de grond laat vallen en papiertjes die je uit een houten ladenkastje kunt trekken. We maken foto's, want zijn wel echt onder de indruk van het gebouw en lopen richting de oude straatjes vlakbij de tempel. Hier zijn wat leuke winkeltjes die we vlot bekijken. Opvallend is dat we 3 loterijwinkels tegenkomen en heel veel bakkertjes die allemaal hetzelfde lijken te verkopen. We kopen overigens niets te eten, want het ruikt veel te zoet. De geur alleen maakt de ervaring al uitgebreid genoeg :) Vrij lang, hier en daar wat ironisch verhaal wellicht. Maar we zijn wel onder de indruk van wat we gezien en gehoord hebben. De enquête na afloop vullen we echter wel in met 'nee, we zullen hier waarschijnlijk niet terugkomen voor vakantie'. En zijn erg blij dat Nieuw-Zeeland onze 'hoofdattractie' is geweest ^^

Terug op het vliegveld lopen we een langzaam rondje door de gigantische terminals en tellen de uurtjes af naar het boarden voor onze laatste vlucht(en): via Bangkok terug naar Amsterdam!